Nuffnang Ads

Wednesday, April 14, 2010

Hidup Komando

Aku ingin menceritakan pengalaman aku ketika menjalani Kursus Asas Komando pada tahun 1996 dan 1998. Tujuan saya ini adalah ingin mengangkat serta memberikan sudut pandangan dari mata aku tentang kehidupan Komando yang penuh misteri.

Pada tahun 1996 aku telah dipilih untuk mengikuti Kursus Asas Komando. Alangkah gembiranya akupada ketika itu adalah di kalangan insan terpilih mengikuti latihan intensif ini. Daripada 160 yang menghadiri sesi pemilihan cuma 60 sahaja yang berjaya untuk memulakan latihan. Awal mula pertama mula saja dah kena berlari sejauh 3.4 km. Memang semput aku dibuatnya. Maklumlah aku ni bukan dari unit pasukan elit atau infantri. Selepas itu hidup la aku dalam serba kekurangan dan keperitan mengharungi latihan yang menuntut kesabaran dan ketabahan.

Segalanya aku lalui penuh dengan ketakutan dan kesakitan. Tapi aku sedar apa yang aku jalani adalah demi kebaikan aku dan sahabat2 aku. Perit tapi itulah kehidupan sebagai pelatih komando. Berpatah arang berkerat rotan....itulah pepatah melayu yang sesuai bagi kehidupan tentera

No comments:

Post a Comment