Nuffnang Ads

Saturday, March 19, 2011

Operasi Menyelamat Tebusan




Sila perhatikan kamera optik yang diletakkan di helmet anggota GGK dalam Eks Thunderbolt yang lalu dimana setiap tindakan dapat diperhatikan pemerintah ketika melaksanakan Operasi Menyelamat tebusan










Syabas dan tahniah saya ucapkan kepada anggota PASKAL yang telah berjaya menyelamat tebusan kapat MT Bunga Laurel dalam tempoh yang singkat tanpa menunggu arahan panjang jela. Tindakan PASKAL ini sepatutnya dipuji dan bukan dikritik seperti negara Kesatuan Eropah (EU) yang membidas tindakan PASKAL kerana dibimbangi meningkatkan lagi keganasan dilaut (mungkin malu atau tercabar kut atas kemampuan tentera dari dunia ke 3). Memang mengagumkan saya apabila tiada terdapat pun seorang diantara anggota PASKAL yang cedera dan kesemua tebusan berada dalam keadaan selamat. Bila diperhatikan misi ini seolah-olah PASKAL sedang melaksanakan latihan melawan keganasan dilautan tetapi hakikatnya ia adalah situasi sebenar yang menggambarkan betapa anggota PASKAL benar-benar terlatih dalam menangani krisis seperti ini. Seharusnya tentera negara-negara Kesatuan Eropah mencontohi tindakan PASKAL yang tidak mengambil masa yang lama melaksanakan Operasi menyelamat tersebut. Sekiranya kesemua tentera Kesatuan Eropah ini bekerjasama membanteras pelanunan ini, sudah pastilah lanun tidak akan berani lagi bertindak sesuka hati ke atas kapal dagang yang melalui Teluk Eden tersebut dan bukan mengkritik atau mempersoalkan tindakan PASKAL dan Kerajaan Malaysia dalam menangani isu lanun ini. Mereka harus berfikiran lebih matang lagi dalam menanganinya.

Untuk PASKAL, saya mencadangkan agar pada misi-misi yang akan datang ianya dapat dilaksanakan IN REAL TIME iaitu kaedah kawalan anggota PASKAL melalui kapal induk yang dapat dilihat oleh Pemerintah pada masa sebenar ketika PASKAL melaksanakan operasi menyelamat seperti yang pernah di buat oleh anggota GGK dalam Ex-Thunderbolt pada bulan Disember 2010 yang lalu dan rakaman tersebut boleh dibuat ulangkaji oleh pasukan dan sebagai rujukan pada masa-masa akan datang.

P/S: Selepas artikel saya ini dikeluarkan, rupanya pihak TLDM telahpun menggunakan kaedah yang dinyatakan di atas dan rakaman detik cemas tersebut telah disiarkan untuk memberikan gambaran sebenar yang berlaku oleh stesyen tv swasta baru2 ini. Dari gambaran melalui kamera optik tersebut situasi pada masa itu amat genting dengan bedilan peluru dan keadaan amat berbahaya semasa menyekat kapal induk lanun tersebut sebelum menyelamat anak kapal MT Bunga Laurel.

Berita Eksklusif Pertempuran Antara PASKAL dan Lanun Somalia. KLIK SINI

No comments:

Post a Comment